Monday, February 29, 2016


Pengalaman Rozita tidak bayar cukai



Rozi ta Che Wan


KUALA LUMPUR 17 Feb. – Pengalaman tidak dibenarkan masuk ke negara jiran, Singapura ekoran tidak membayar cukai pendapatan menjadikan pelakon popular, Rozita Che Wan benar-benar serik.Kejadian yang berlaku pada 2014 itu dianggap sebagai pengajaran yang cukup bermakna dalam kehidupan wanita berusia 43 tahun itu.Katanya, beliau sudah berada di kaunter imigresen untuk bercuti di Singapura melalui Woodlands namun terkandas.“Sampai di kaunter imigresen, saya kena tahan.

Mereka kata nama saya disenaraihitamkan, saya tidak dibenarkan ke luar negara kerana tidak menjelaskan cukai pendapatan. Memang itu satu kesilapan saya sendiri,” kata ibu kepada tiga anak itu.Rozita berkongsi pengalaman pahit, disekat daripada keluar negara kepada Utusan Malaysia, gara-gara dia tidak melunaskan tanggungjawab sebagai pembayar cukai kepada pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Serik dengan kejadian malang itu, menurut Rozita, dia kemudian telah melantik seorang peguam untuk menguruskan segala pembayaran cukai pendapatan peribadi, juga membabitkan perniagaan yang diceburinya. "Sekarang selepas urusan pembayaran cukai diuruskan dengan baik dan teratur setiap tahun, saya jadi cukup lega,"katanya. Justeru, Rozita turut menasihati mereka yang tidak membayar cukai untuk melunaskan tanggungjawab masing- masing sebelum dikenakan tindakan, seperti yang berlaku terhadap dirinya sebelum ini.

Ketua Pegawai Eksekutif LHDN, Tan Sri Mohd. Shukor Mahfar semalam mendedahkan, para artis, doktor dan peguam antara yang menjadi buruan agensi berkenaan tahun ini setelah dikenal pasti sebagai kumpulan pengelak cukai sebelum ini.Sementara itu, pengalaman artis senior yang terpaksa membayar cukai tertangguh dalam jumlah besar dan disekat ke luar negara membuat golongan artis muda seperti Awal Ashaari, akur untuk membayar cukai.Berkongsi pengalamannya, peng­­acara itu mengakui pada awal pembabitannya sebagai artis, dia tidak begitu peduli mengenai sistem pembayaran cukai, kerana kurang diberi pendedahan mengenai proses itu.

- UTUSAN